02okt

Oké, jouw vacature staat al tijden open. Tijd om het roer om te gooien. Ook in een krappe arbeidsmarkt is het namelijk mogelijk om die ene top kandidaat voor jouw functie te vinden. Wij hebben een stappenplan voor je opgesteld waarmee jouw werving gegarandeerd een succes wordt. 

Stap 1: Bepaal wie je zoekt
Hoe beter en duidelijker je weet wie je zoekt voor een functie, en welk vaardighedenpakket daarbij komt kijken, hoe gerichter je je boodschap kunt uitdragen. Bepaal vooraf ook welke zaken je extra belangrijk vindt in een kandidaat. Denk bijvoorbeeld aan doorgroeimogelijkheden, werken met flexibele tijden of deels hybride werken. Door deze dingen duidelijk te benadrukken in je vacaturetekst, filter je automatisch al de kandidaten die wel of niet geschikt zijn voor jouw functie.

Stap 2: Bereik je doelgroep
Als je weet wie je zoekt, is de volgende stap dat je bepaalt op welke platformen deze persoon actief is. Natuurlijk spreek je grote vacaturesites aan maar heb je ook wel eens gedacht aan adverteren via social media om de juiste persoon te vinden? Jongere mensen zullen via platformen als Instagram makkelijker te bereiken zijn terwijl de iets oudere professionals het beste via LinkedIn aangesproken kunnen worden. 

Stap 3: Onderscheid je
Net als dat jij het liefst geen dikke witte stapel cv’s ontvangt die er allemaal hetzelfde uitzien, zul je je als werkgever ook moeten onderscheiden. Daarvoor moet je werken aan je merkidentiteit als werkgever. Waar sta je voor? Wat voor soort werkgever ben je? Ben je serieus of is het allemaal wat informeler op jouw werkvloer? Dit zijn elementen waarmee je je kunt onderscheiden en die je kunt gebruiken in je vacature-advertentie. 

Stap 4: Zorg voor een goed sollicitatieproces
Als de cv van je ideale kandidaat binnen komt, wil je deze niet door duizend hoepels laten springen in een ellenlang sollicitatieproces. Zorg ervoor dat je de rondes beperkt houdt en te allen tijde duidelijke en snelle communicatie richting je kandidaten behoudt zodat alle partijen weten waar ze aan toe zijn. Een goed ingericht sollicitatieproces draagt bij aan een positief beeld van jou als werkgever. 

Stap 5: Wat heb jij te bieden?
Het wervingsproces is een wisselwerking tussen jou als bedrijf en de kandidaat. De kandidaat kan van meerwaarde zijn voor het bedrijf maar deze vlieger gaat natuurlijk andersom ook op. Vergeet daarom niet om goed naar de wensen en toekomstdoelen van de kandidaat te luisteren en actief mee te denken in hoe je hieraan kan bijdragen.

Wil je liever het hele wervingsproces uitbesteden? Dat kan! Wij staan voor je klaar. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *