Denk jij dat het werk van een online marketeer misschien goed bij je zou passen, maar heb je geen idee hoe zo’n werkdag er nou eigenlijk uitziet? Dan hebben wij een korte schets voor je gemaakt!
Goedemorgen! Je komt binnen op kantoor en terwijl jouw laptop opstart, pak je eerst rustig een kopje koffie of thee. Hoogstwaarschijnlijk zijn er een paar marketing gerelateerde nieuwsbrieven in jouw mailbox binnengekomen en het loont altijd deze even scannend te lezen. Misschien doe je er nog wel nieuwe ideeën van op!
Vervolgens ga je jouw klanten bekijken. Als marketeer ben jij namelijk verantwoordelijk voor het (online) succes van je klanten en de merkbekendheid. Jij bent het brein achter de campagnes, al werk je natuurlijk samen met verschillende expertises zoals copywriters en grafische vormgevers. Samen vormen jullie een team om voor elke klant goede (online) marketing neer te zetten. Uiteindelijk ben jij degene bij wie alle punten samenkomen en vorm jij de uitvoerende kers op de taart.
Analytisch denken
Als je en heel plan hebt bedacht voor een klant, is het natuurlijk ook belangrijk om te weten of dit plan werkt. Een beetje analytisch denken is hierbij wel op z’n plaats. Na een tijdje ga je de resultaten van verschillende blogs, social media posts en advertenties vergelijken. Hebben ze het succes behaald waar je op hoopte? Of kan er misschien iets beter? En zo ja: wat? Dit is wat jij met behulp van verschillende tools bepaalt. Op basis van de informatie die je hier uit haalt, pas je het plan voor je klant aan en geeft dit ook door aan je teamleden.
Eigenlijk bestaat jouw dag dus uit twee verschillende componenten. Een creatieve component waarin je brainstormt over nieuwe ideeën en plannen van aanpak voor een klant in verschillende vormen en maten én een strategische component. Hierin analyseer je cijfers, tabellen en resultaten. Deze kun jij omvormen tot een helder verhaal waarmee je de klant kunt informeren over de voortgang. Klinkt dit als een te gekke dag in jouw oren? Dan ben jij zeker weten geschikt voor een functie als online marketeer.