Als je een vacature open hebt staan, zul je ongetwijfeld overspoeld worden door het aantal sollicitaties. Je wil dan zeker weten dat je de juiste kandidaten selecteert, zodat je werknemers kiest waar je voor de lange termijn op kunt bouwen. Natuurlijk kun je altijd de hulp van een extern bureau inschakelen om je te helpen bij dit proces, maar met onderstaande tips vis jij zelf ook de beste cv’s uit de stapel.
Trek de juiste mensen aan
Het begint natuurlijk allemaal bij het aantrekken van de juiste mensen. Hiervoor moet je een goede vacaturetekst schrijven die inspeelt op wat jouw ideale kandidaat zoekt in een functie. Leef je in in de doelgroep om de juiste bewoordingen te vinden. Deze pas je vervolgens toe op de functie die jij te bieden hebt. Benoem hierbij vooral zaken als (door)groeimogelijkheden, persoonlijk opleidingsbudget en de mogelijkheid om thuis of hybride te werken.
Kijk naar de potentie
Goed, misschien ligt de ideale cv wel ergens op de stapel. Maar de kans is groot dat de perfecte kandidaat er niet bij zit, simpelweg omdat deze niet bestaat. Niemand kan ooit een perfecte scoren behalen en daarom is het belangrijk om bij het beoordelen van cv’s te kijken naar de potentie van een kandidaat. Is deze bereid zich verder te ontwikkelen? Is deze persoon ambitieus en leergierig? Grote kans dat je dan iemand in handen hebt die je zelf kunt omvormen tot de perfecte werknemer.
Pak het eens anders aan
Heb je uiteindelijk een paar kandidaten geselecteerd die je wel persoonlijk zou willen spreken? Pak het dan eens anders aan nodig je kandidaat uit voor een wandeling in plaats van een statisch gesprek aan tafel of een videocall. Op deze manier leer je iemand in een meer ontspannen setting kennen en wordt het gesprek vaak snel wat persoonlijker. Zo leer je meer over iemands doelen en drijfveren waardoor je makkelijker kunt besluiten of deze persoon past bij jouw organisatie.
Ook extra stappen zetten op marketinggebied? We Match People!
Wij maken de ideale match tussen creatieve opdracht en de ideale marketing professional. Wij hebben alle expertises in huis: art directors, copywriters, social media marketeers, webdevelopers, grafische vormgevers, SEO en SEA specialisten en ga zo maar door.
Vanuit onze uitgebreide database zoeken we de ideale kandidaat die aansluit bij de vacature. Door onze jarenlange ervaring op marketinggebied beoordelen wij iedere kandidaat op kwaliteit en creativiteit. Ook stappen zetten op marketinggebied? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!