11aug

De krapte op de arbeidsmarkt is de komende jaren nog niet zomaar opgelost. Hoewel de economie weer opkrabbelt na de coronacrisis, lijkt de arbeidsmarkt voorlopig nog niet te herstellen van de disbalans in het aantal vacatures en werkzoekenden. Hoe ga je daar als werkgever het beste mee om? Dat is waar we in deze blog dieper op ingaan. 

Langzaam maar zeker werd er een nieuw record bereikt op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het aantal openstaande vacatures steeg ver uit boven het aantal werkzoekenden. Het gevolg hiervan is dat werknemers meer ‘macht’ krijgen. Tenslotte kunnen zij uit meerdere openstaande vacatures kiezen en uiteindelijk kiezen voor de functie die de meeste voordelen oplevert. Werkgevers moeten dus met elkaar concurreren om goed personeel aan te trekken. 

Flexibele oplossingen
Natuurlijk wil je het liefst dat jouw personeel vast aansluit bij jouw bedrijf.  Maar om een hele sollicitatieprocedure te doorlopen, hier zelf veel tijd en energie in te steken en vervolgens toch een mismatch te hebben, is een vrij prijzige investering. Een flexibele oplossing voor een tekort aan personeel is het inschakelen van een recruitment of detacheringsbureau. Hiermee heb je toegang tot een poel van passend personeel en wordt ook het hele selectieproces voor je uit handen genomen. Zo bespaar je tijd, geld én je houdt er personeel aan over. 

Technologische oplossingen
Daarnaast wordt het ook steeds belangrijker om bepaalde taken slimmer aan te pakken. Automatisering en robotisering zullen een grote rol gaan spelen op de toekomstige arbeidsmarkt. Door het automatiseren van routineuze taken kun je personeel vrijspelen om andere taken op te pakken. 

Een veranderde focus
Hoewel jonge mensen over het algemeen actiever zijn op de arbeidsmarkt, wordt ook een focus op vijftig plus belangrijker. Tenslotte zijn dit waardevolle arbeidskrachten met jaren ervaring. Het vitaal houden van deze werknemers is daarom erg belangrijk. Daarnaast is het ook belangrijk dat deze mensen worden bijschoold in bijvoorbeeld digitale vaardigheden. Zo blijven ook oudere werknemers breed inzetbaar waarmee ze een groot deel van het werknemerstekort kunnen opvangen.

Aantrekkelijke werkplek
Als laatste is het natuurlijk belangrijk dat je jouw vacature in de kijker speelt en de werkplek zo aantrekkelijk mogelijk maakt. Zorg voor goede voorwaarden voor jouw werknemers en een aangename fysieke werkplek met eventueel de mogelijkheid tot hybride werken. Hoe fijner jouw werkplek is, hoe meer mensen je zult aantrekken.  

Ook extra stappen zetten op marketinggebied? We Match People!
Wij maken de ideale match tussen creatieve opdracht en de ideale marketing professional. Wij hebben alle expertises in huis: art directors, copywriters, social media marketeers, webdevelopers, grafische vormgevers, SEO en SEA specialisten en ga zo maar door. 

Vanuit onze uitgebreide database zoeken we de ideale kandidaat die aansluit bij de vacature. Door onze jarenlange ervaring op marketinggebied beoordelen wij iedere kandidaat op kwaliteit en creativiteit. Ook stappen zetten op marketinggebied? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!