26nov

Op dit moment heerst er een ware strijd om talent: er staan meer vacatures open dan dat er werkzoekende professionals zijn. Dat betekent dat marketing talent bij elk bedrijf aan de slag kan dat een functie open heeft staan. Wat betekent deze war on marketing talent voor jou als bedrijf?

De ‘war for talent’ woedt al jaren. Het onderwerp werd als eerste aangesneden in een studie door McKinsey uit 1997. Hierin werd duidelijk dat deze ‘oorlog’ een strategische uitdaging is voor bedrijven en een grote impact heeft op de performance van bedrijven.

In deze ‘war for talent’ worden jonge en getalenteerde professionals ‘weggekaapt’ door de hoogste bieders. Dit zijn vaak grote multinationals of bedrijven die de middelen hebben om al het talent in de eigen vijver te plaatsen en behouden. Omdat op dit moment de waarde van de professional hoger is dan die van de vacature, hebben getalenteerde marketing professionals de banen voor het oprapen én het uitzoeken. Hoe boks je daar als bedrijf tegenop? 

Andere mindset

Voor bedrijven betekent deze ‘war for marketing talent’ dat ze hun mindset moeten veranderen. Een bedrijf moet zich in plaats van een koper in de markt gaan zien als een verkoper die precies weet wat hij te bieden heeft en waarom dit onderscheidend is van andere partijen. Je moet daarvoor kennis hebben van een aantal zaken. Stel jezelf vragen als: waarom zou een kandidaat voor jouw bedrijf kiezen? Wat definieer jij als een getalenteerde professional? Wat heb jij deze professional te bieden wat andere bedrijven niet kunnen bieden? Door deze informatie aan te bieden aan nieuw talent, stel je jezelf op als een aanbiedende partij met aantrekkingskracht in plaats van een bedrijf dat vanuit onwetendheid en desinteresse op zoek gaat naar marketing talent. 

Verandering in behoefte

Daarnaast heeft er sinds de corona crisis een grote verandering plaatsgevonden op het gebied van werk. De manier waarop we werken is permanent veranderd met de mogelijkheid om op afstand (thuis) te werken. Daarnaast zijn ook andere werknemers meer in trek geworden: denk aan horecapersoneel, zorgpersoneel of vakmensen in de bouw. Hierdoor heeft de strijd om de juiste professional bij je bedrijf te betrekken invloed op alle sectoren van corporatief Nederland. 

Ook extra stappen zetten op marketinggebied? We Match People!

Wij maken de ideale match tussen creatieve opdracht en de ideale marketing professional. Wij hebben alle expertises in huis: art directors, copywriters, social media marketeers, webdevelopers, grafische vormgevers, SEO en SEA specialisten en ga zo maar door. 

Vanuit onze uitgebreide database zoeken we de ideale kandidaat die aansluit bij de vacature. Door onze jarenlange ervaring op marketinggebied beoordelen wij iedere kandidaat op kwaliteit en creativiteit. Ook stappen zetten op marketinggebied? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!