01jun

Het is altijd schipperen op de arbeidsmarkt. Soms moet je inspelen op een groot tekort aan werknemers en soms krijg je te maken met een overvloed aan geschikte kandidaten. Wat de trend van het moment ook is, je wil er in ieder geval voor zorgen dat je de juiste mensen aantrekt en aan je bedrijf bindt. Daar heb je succesvolle wervingsstrategieën voor nodig. Maar wat werkt wel en wat niet? Dat leggen we graag uit.

Open deuren
Er zijn natuurlijk een paar open deuren die we desondanks eerst even intrappen. Hoe duidelijker het beeld van de ideale kandidaat, hoe gerichter je op zoek kunt gaan. Denk hierbij aan vaardigheden, persoonlijkheid en wil om te groeien of om te scholen. 

Daarnaast helpt het natuurlijk om de focus te leggen op wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. De werkgever-werknemer verhouding is door de jaren heen veranderd in een wisselwerking waarbij beide partijen tevreden moeten zijn voor een succesvolle en langdurige samenwerking. Vergeet dus niet aandacht te besteden aan wat jij als bedrijf aan een kandidaat kunt bieden. 

Contact leggen
Om de juiste kandidaat te bereiken, moet je weten op welke platformen ze actief zijn. Tegenwoordig zijn sociale media uitstekende opties om jouw vacature op te promoten. Via Instagram, Facebook en natuurlijk LinkedIn kun je een zeer gevarieerde doelgroep aanspreken middels goed gerichte advertenties. 

Een goed begin
Met een duidelijk en goed ingericht sollicitatieproces zorg je voor een goede ervaring voor je kandidaten. Maak het proces daarom niet onnodig lang en ingewikkeld en zorg voor snelle, duidelijke en open communicatie zodat je kandidaten precies weten waar ze aan toe zijn. 

Meten is weten
Natuurlijk kan het zijn dat voor jouw specifieke bedrijf andere strategieën goed werken. Hou daarom je resultaten goed bij zodat je waar nodig kunt bijschaven. Vraag ook feedback aan de kandidaten, zelfs de kandidaten die het niet geworden zijn, hoe ze het sollicitatie/wervingsproces hebben ervaren. Hier kunnen waardevolle pointers uit komen die je helpen je proces te optimaliseren. Enkele vragen die je kunt stellen zijn:

  • Wat sprak je aan in onze vacature
  • Was het makkelijk om te solliciteren? Wat hadden we hieraan kunnen verbeteren?
  • Hoe vond je het proces zelf? Waren het aantal rondes goed? 
  • Was er iets dat je miste in het sollicitatieproces? 

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je wervingsproces volledig uit te besteden. In dat geval staan we voor je klaar. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken óf om direct je vacature uit te zetten.