Het vinden van een nieuwe baan is per definitie geen makkelijk proces. Zeker niet terwijl we net een wereldwijde pandemie achter de rug en een economische crisis in het verschiet hebben. Desalniettemin zijn er een paar stappen die kunt zetten zodat je jezelf vol vertrouwen op de banenmarkt kunt presenteren.
1 Weet wat je zoekt
Hoe beter jij weet waarnaar je op zoek bent en welke functie/positie bij je past, hoe beter en gerichter je kunt zoeken naar passende vacatures. Zet daarom niet alleen voor jezelf op een rij welke functie je zoekt maar ook welke eisen je daaraan wil koppelen. Wat moet je minimale salaris bijvoorbeeld zijn? Hoeveel vakantiedagen heb je nodig en welke secundaire arbeidsvoorwaarden vind je belangrijk?
2 Maak jezelf vindbaar
LinkedIn is een ontzettend belangrijk platform op de Nederlandse arbeidsmarkt. Recruiters struinen het platform af op zoek naar nieuwe kandidaten en ook bedrijven plaatsen hier vaak als een van de eerste plekken een nieuwe vacature. Zorg dus dat je je LinkedIn profiel dusdanig bewerkt dat je voor deze mensen te vinden bent als ze gaan zoeken op de termen die bij jouw vakgebied passen.
3 Laat van je horen
Is er een vacature of bedrijf dat jouw interesse heeft? Laat dan van je horen! Neem bijvoorbeeld contact op met het contactpersoon dat bij de vacature vermeld staat. Op deze manier kun je vast kennismaken op een informele manier en jezelf in de kijker spelen. Het helpt ook om vooraf de website goed uit te pluizen en wat vragen of opmerkingen te bedenken die passen bij de functie die je wil gaan invullen.
4 Flexibel werken
Misschien is het lastig om een vaste loondienst baan in jouw vakgebied te vinden. Of misschien overweeg je je carrière over een heel andere boeg te gooien. Of misschien heb je gewoon nú werk nodig. In dat geval loont het om je in te schrijven bij detacherings- en uitzendbureaus. Hierdoor spreid je je kansen op (tijdelijke) klussen en doe je ook nog eens verschillende soorten werkervaring op.
5 Ken je doelgroep
Dit lijkt misschien een marketingtip en dat is het in zekere zin ook: ken je doelgroep. Als je gaat solliciteren is het belangrijk dat je jouw representatie afstemt op die van het bedrijf. Is de website van het bedrijf waar je gaat solliciteren zakelijk en formeel? Stuur dan geen CV op met allerlei versierselen maar pas zowel de opmaak als de kleuren aan naar die die het bedrijf zelf ook gebruikt.
Ook extra stappen zetten op marketinggebied? We Match People!
Wij maken de ideale match tussen creatieve opdracht en de ideale marketing professional. Wij hebben alle expertises in huis: art directors, copywriters, social media marketeers, webdevelopers, grafische vormgevers, SEO en SEA specialisten en ga zo maar door.
Vanuit onze uitgebreide database zoeken we de ideale kandidaat die aansluit bij de vacature. Door onze jarenlange ervaring op marketinggebied beoordelen wij iedere kandidaat op kwaliteit en creativiteit. Ook stappen zetten op marketinggebied? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!