03mei

Als marketeer kun je alle kanten op. Niet alleen qua vaardigheden (ben je strategisch of creatief ingesteld?) maar ook qua waar je gaat werken. Wil je bij één bedrijf op de marketingafdeling werken of juist liever bij een marketingbureau, en wat zijn de verschillen? 

In-house marketing
Als je bij een in-house marketingafdeling werkt, ben je dus werknemer van het bedrijf. Dat betekent dat al jouw werkzaamheden zich zullen richten op het promoten van het product of de dienst van dat bedrijf. Werk je bijvoorbeeld bij een bedrijf dat zonnepanelen verkoopt? Dan zullen jouw marketing werkzaamheden zich vooral richten op het aan de man brengen van deze panelen. 

Extern marketingbureau
Marketingbureaus, groot of klein, hebben vaak meerdere klanten. Daarom ben je bij een marketingbureau vaak met meerdere zaken tegelijk bezig en dien je je in verschillende onderwerpen te verdiepen om de juiste strategie en invulling te kiezen voor je klanten. Daarnaast werk je samen in een team van andere marketeers en krijgen mensen vaak hun eigen klantportfolio om te beheren.

Voor en nadelen van in-house marketing
Het voordeel van het werken bij een in-house marketingafdeling kan voor sommigen ook meteen het nadeel zijn: je krijgt een uitstekend begrip van het product of de dienst die je aanprijst. Aan de andere kant betekent dit ook tegelijk weinig afwisseling. Daarnaast is er bij een interne afdeling ook sprake van een grotere toewijding. Het succes van het bedrijf en het succes van de in-house marketingafdeling gaan namelijk hand in hand samen. 

Een van de sluimerende gevaren van een in-house marketingafdeling is dat er een routine insluipt waardoor er uiteindelijk weinig creativiteit of verandering meer zal zijn in de marketingstrategie. Een frisse wind kan dan zorgen voor meer creatievere uitingen.

Voor en nadelen van een extern marketingbureau
Een van de grote voordelen van werken bij een extern marketingbureau is de variatie aan werk. De ene dag werk je voor een advocatenbedrijf en de volgende dag hou je je bezig met het bedenken van een social media campagne voor een restaurant in de buurt. Dit houdt je werk gevarieerd, je leert van elke klus en kunt deze kennis ook bij al jouw klanten toepassen. Een nadeel hiervan is dat communicatie met klanten vaak iets langer duurt en dat je, zeker voor één los project, minder bekend bent met het onderwerp of het aanbod. 

Een ander voordeel van het werken binnen een extern marketingbureau is dat alle expertises rondom marketing vertegenwoordigd zijn en dat je dus makkelijk kennis met elkaar kunt delen. Iedereen heeft zijn eigen sterke punt en creatieve brainstormsessies leveren dan ook vaak mooie plannen op. 

Ook extra stappen zetten op marketinggebied? We Match People!
Wij maken de ideale match tussen creatieve opdracht en de ideale marketing professional. Wij hebben alle expertises in huis: art directors, copywriters, social media marketeers, webdevelopers, grafische vormgevers, SEO en SEA specialisten en ga zo maar door. 

Vanuit onze uitgebreide database zoeken we de ideale kandidaat die aansluit bij de vacature. Door onze jarenlange ervaring op marketinggebied beoordelen wij iedere kandidaat op kwaliteit en creativiteit. Ook stappen zetten op marketinggebied? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.