21jan

Een sollicitatieprocedure is binnen een bedrijf onmisbaar om de juiste kandidaat te selecteren. Maar het is belangrijk om de juiste afweging te maken in hoe lang zo’n procedure precies mag duren. Een te lange sollicitatieprocedure kan er namelijk voor zorgen dat kandidaten afhaken, terwijl een te korte procedure er juist weer voor zorgt dat er een onjuiste selectie plaatsvindt.

Met het huidige tekort aan werknemers op de arbeidsmarkt, is het van groot belang alle geschikte kandidaten zo snel mogelijk binnen te halen. Een goed gekwalificeerde werknemer heeft vandaag de dag namelijk ruime keuze op de arbeidsmarkt. Er staan meer vacatures open dan dat er werkzoekenden zijn en bij een te lange sollicitatieprocedure, loop je zomaar de kans dat jouw ideale kandidaat al een ander aanbod heeft gekregen.

Een te lange selectieprocedure

Over het algemeen heerst onder werkzoekenden het idee dat een sollicitatieprocedure langer dan 5 weken te lang is. In zulke gevallen zullen dus ook sneller kandidaten afhaken. Zeker als ze voor een procedure verschillende fases en proeven moeten doorlopen. Het verliezen van geschikte kandidaten bij een te lange sollicitatieprocedure is echter niet het enige risico. Bij het zoeken van vervanging van een werknemer, zullen andere werknemers diens taken zolang op zich moeten nemen. Als het te lang duurt om een geschikte vervanger te vinden, is er een grotere kans dat de bestaande werknemers ongemotiveerd raken. 

De ideale sollicitatieprocedure opstellen

Om dus zeker te zijn dat je de juiste kandidaten aantrekt en deze ook motiveert om het sollicitatieproces te doorlopen, moet je de ideale sollicitatieprocedure opstellen. Dit doe je door vooraf goed te bepalen welke eigenschappen onmisbaar zijn in een kandidaat, en welke eigenschappen leuk zouden zijn als een kandidaat deze heeft. 

Daarnaast kan het inschakelen van een uitzender of detacheringsbureau het proces gigantisch versnellen. Tenslotte hebben zij een vaste database met kandidaten waardoor er sneller geschikte mensen beschikbaar zijn om te solliciteren. Deze worden vooraf geselecteerd op hun kwaliteiten waardoor de topkandidaten direct aan jouw bedrijf gepresenteerd kunnen worden. 

Ook extra stappen zetten op marketinggebied? We Match People!

Wij maken de ideale match tussen creatieve opdracht en de ideale marketing professional. Wij hebben alle expertises in huis: art directors, copywriters, social media marketeers, webdevelopers, grafische vormgevers, SEO en SEA specialisten en ga zo maar door. 

Vanuit onze uitgebreide database zoeken we de ideale kandidaat die aansluit bij de vacature. Door onze jarenlange ervaring op marketinggebied beoordelen wij iedere kandidaat op kwaliteit en creativiteit. Ook stappen zetten op marketinggebied? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *